در آموزههای مدیریت بحران»مباحث ارتباطی مهمترین سرفصل و رسانه کلیدیترین عنصر است. شفافیت، ارتباط بامخاطب، اطلاعرسانی مستمر، رفع ابهامات، مقابله با شایعات و اخبار جعلی و . همهضرورتهای پذیرفته شده مدیریت بحران هستند که انجامشان جز به کمک رسانه امکانپذیرنیست.
اصولا لازمه مدیریت موفقیتآمیز بحران، اطلاعرسانی شفاف و اقناععمومی است و اقناع جز با رسانههای مرجع، کارآمد و معتبر تحقق نمییابد. اما آیاکارآمدی، مرجعیت و اعتبار رسانهها در کشورما برای نقشآفرینی در زمان بحران کافیاست؟
واقعیت این است که متاسفانه رسانههای جمعی در کشور ما به طور پیوستهدر حال از دست دادن مرجعیت و اعتبارشان هستند. ریشههای این روند، هم به درونرسانهها بر میگردد، هم به بیرون اما من نقش عوامل بیرونی را موثرتر میدانم ومعتقدم، در کنار برخی تحولات تکنولوژیک و تغییرات در ایستم اطلاعرسانی، تگذاریهایحاکمیتی عامل مهمی بوده که طول سالهای گذشته، منجر به تضعیف رسانهها و کاهشمرجعیت و اعتبار آنها شده است.
در این باره میتوان به تفصیل و در مجال بهتری سخن گفت اما اجمالاًایجاد محدودیتهای بیمورد برای رسانهها، تقویت -خواسته یا ناخواسته- رقبای آنهاو برخی اشتباهات استراتژیک در تگذاری رسانهای در کشور، عوامل موثر در اینروند هستند.
درباره این سایت